Veel gestelde vragen
Een draadloos netwerk is snel inzetbaar, oplevering van een volledig operationele verbinding bij u thuis kan binnen enkele uren gerealiseerd worden. Een draadloos netwerk is betrouwbaar, de beschikbaarheid van een straalverbinding is gelijkwaardig aan die van traditionele bekabelde technieken.
De zendantenne heeft qua zendbereik een straal van maximaal 10 km. Vooralsnog gaan we uit van een bereik van circa 4 kilometer. Een ieder die binnen het bereik ligt kan aangesloten worden, voorwaarde hiervoor is dat men een goede zichtverbinding met de mast heeft.
Bij de deelnemers thuis wordt een ontvangstantenne geplaatst (incl. bevestigingsmateriaal en maximaal 15 mtr. UTP kabel). De afstand tussen ontvanger en voeding moet zo kort mogelijk worden gehouden, de ontvanger krijgt namelijk spanning via de UTP kabel. De afstanden tussen ontvanger, routers en computers mogen groot zijn. Voorbeeld van ontvangsantenne:
- Een kleine ontvanger rechtstreeks op de gevel plaatsen;
- Een kleine muurbeugel met ontvanger aan bijv. de schoorsteen of dakkapel plaatsen;
- Gebruik maken van een grotere ontvanger met een sterkere ontvangst;
- Gebruik maken van een (bestaande of nieuwe) mast naast de woning (op kosten van de deelnemer).
Status per maart 2016: CIF heeft aangegeven dat Welsum en Marle NIET meegenomen worden in het Sallandglas traject. Wel kan het Gelderse initiatief mogelijk in de toekomst glasvezel in Welsum en Marle gaan realiseren. De gesprekken daarover moeten nog beginnen. De eerste paar jaar is glasvezel in Welsum dus niet aan de orde.
Status per mei 2018: Inventarisatie glasvezel in het Gelderse buitengebied loopt. Er wordt aangegeven dat alles per eind 2019 operationeel zou kunnen zijn. Nu horen we dat al vele vele jaren (wij volgen dit al sinds 2012!) maar hopelijk is het nu ook echt waar. We hebben wel besloten om een 1-jarig abonnement te gaan aanbieden. Dan kunnen de mensen die echt noodzaak hebben voor snel internet er alvast aan wennen!
Status per mei 2018: TV via Internet staat jammer genoeg nog in de kinderschoenen. NLZiet is momenteel de beste oplossing voor Nederlandse zenders, overige zenders via internet is nog in ontwikkeling.
Status per mei 2018: nu ook een 1-jarig abonnement.
Zie www.tws-groep.nl : “Ondanks de zeer hoge up-time-garanties kunnen storingen op de verbindingen optreden. Voor het efficiënt en snel verhelpen van storingen beschikt TWS over een eigen NOC (Network Operations Center). Dit NOC monitort de verbindingen bij klanten op afstand. Al naar gelang de Service Level Agreement (SLA), kan er tot 24×7 gemonitord en/of geacteerd worden. Bij mogelijke storingen hebben de NOC engineers de mogelijkheid om de verbinding te analyseren en waar mogelijk ook aan te passen aan (tijdelijk) gewijzigde omstandigheden. Hiernaast wordt de on-call engineer op de hoogte gebracht van de storing. Indien de functionaliteit van de verbinding op afstand niet direct kan worden hersteld, gaat de on-call engineer onderweg om de Storing te verhelpen. Deze engineer staat 24×7 paraat en is uitgerust met alles wat nodig is om de verbinding weer operationeel te krijgen.
Indien er sprake is van een storing aan de apparatuur bij u thuis (ontvanger, modem, router, computer) dan kunt u contact opnemen met Aalberts installatie techniek Oene (0578) 64 12 94. Zij zullen eerst controleren of de storing mogelijk bij het uitzendende deel ligt. Indien de storing niet de ontvangstantenne betreft (op de ontvanger zit 2 jaar garantie), zullen de herstelkosten bij u in rekening gebracht worden door Aalbers.
Voor overige vragen kunt u een mail sturen aan info@ijsselonline.nl (reactie binnen 2 dagen).